BYREDO gjør minner om til duft

BYREDO gjør minner om til duft

Utforsk duftverdenen til BYREDO hos The Apothecary. 

BYREDO er et moderne europeisk luksushus, grunnlagt i 2006 av Ben Gorham, som et kreativt prosjekt om duft og minner. I kontrast til skandinavisk estetikk har BYREDO en klar innflytelse fra Bens indiske bakgrunn, med sterke bånd til kreativitet, kunst og livsstil. BYREDO har fått en etablert og anerkjent posisjon i markedet. 

The Apothecary er stolt forhandler av BYREDO i Norge. Nå kan du utforske den spennende, vakre og unike duftverdenen til BYREDO hos oss på nett og i vår butikk i Bergen. 

Gypsy water fra BYREDO

Gypsy Water fra BYREDO er inspirert av dype skoger, brennende bål og en fargerik livsstil. Her er duften som parfyme, roll on-oljeduft og dusjsåpe.
Foto: 22.10

Historien om BYREDO

Siden BYREDO så dagens lys i Stockholm 2006, er det ingen tvil om at merket har vokst til å bli ledende på markedet. I dag er BYREDO en favoritt hos alle aldersgrupper og kjønn – verden over. Merket føres hos et kuratert utvalg forhandlere i mer enn 40 land, med kontorer i hjertet av Stockholm og Paris. 

Grunnlegger Ben Gorham vokste selv opp i Stockholm, men med mor fra India og far fra Canada, har Gorham fått en oppvekst med innflytelse fra ulike kulturer. En oppvekst påvirket av ulike kulturer, reiser og mennesker, har vært inspirasjon for merket BYREDO og duftene vi finner her.

«Vi tror at man gjennom kreativitet er i stand til å utvikle tidløse produkter, som både er meningsfulle og inspirerende for mennesker og deres liv» 

I butikk og på nett hos The Apothecary kan du oppdage duftene fra BYREDO. Vi fører merkets unike og vakre parfymer, duftlys, hånd- og kroppspleie

Grunnlegger og kreativ direktør for BYREDO, Ben Gorham

Grunnlegger og kreativ direktør for BYREDO, Ben Gorham.

Mannen bak duften

Å gjenskape minner som vi alle bærer på, var det som inspirerte Ben Gorham til å skape BYREDO. Dette har han gjort med stor suksess, hvor merket blant annet har solgt duftlys til butikker som Svenskt Tenn og NK i Stockholm, samt blitt anerkjent for sitt arbeid og unike visjon hos internasjonale magasiner som franske Vogue, Vanity Fair, Elle, V Magazine og Fantastic Man, for å nevne noen.

At det var duft Gorham skulle gjøre karriere innen lå dog ikke alltid i kortene. Først var han en svært lovende basketballspiller, som siden begynte å studere kunst – før han startet det som er i dag et av verdens mest anerkjente duftmerker, BYREDO. Alt dette i en alder av bare 31 år. 

Det var parfymør Pierre Wulff som fikk Gorham til å forstå at han ville utvikle dufter fremfor malerier, og uten en formell bakgrunn eller erfaring fra duftverdenen søkte han opplæring hos de verdenskjente parfymørene Olivia Giacobetti og Jerome Epinette. 

Gorham startet som en outsider i skjønnhetsbransjen, men ble på få år et velkjent navn, anerkjent for sin personlige stil, tilknytning til mote og kunst og forhold til duft som minner.  

Parfyme fra BYREDO

Parfymene Mixed Emotions og Pulp fra BYREDO. Foto: 22.10

I videoen under kan du se et intervju hvor Highsnobiety møter BYREDOs Ben Gorham. 

 

×